Ga op zoek naar de juiste woorden! Een geslaagde online aanwezigheid van je website begint met een trefwoordenonderzoek.

Je website is af, maar hoe kunnen websitegebruikers die nu snel en eenvoudig bezoeken? De wereld van zoekmachines is een digitaal oerwoud, en jouw website moet eruit springen. Hoe realiseer je dit nu het best? Via een trefwoordenonderzoek! Ontdek wat deze methode inhoudt en hoe het jouw online aanwezigheid kan vergroten.

Een geslaagde website heeft een geslaagde inhoud. Visueel, maar zeker ook tekstueel. Al gehoord van trefwoordenonderzoek of keyword research (KWR)? Deze handige onderzoeksmethode is het startpunt van je SEO-strategie, en dus van een succesvolle digitale aanwezigheid op het web.  Hoe werkt dit nu precies? Lees vooral verder!

Wat is een trefwoord?

Een trefwoord of keyword is een combinatie van meerdere woorden. Velen vinden die term nochtans verwarrend, omdat het enkelvoud de indruk geeft dat het maar om één woord gaat. Vandaar dat de term ‘keyphrase‘ ook wordt gebruikt; ‘keyword‘ blijft echter de meest gebruikte term.

Binnen de trefwoorden wordt vaak nog een onderscheid gemaakt tussen ‘longtail keywords‘ en ‘shorttail keywords‘.

Short tail keywords

Short tail keywords zijn algemene woorden of woordcombinaties, zoals ‘online marketing’ of ‘online marketing diensten’. Dit soort keywords wordt het vaakst gebruikt voor zoekopdrachten in zoekmachines. Het is lastig om hoog te ranken voor short tail keywords omdat heel veel websites dezelfde termen gebruiken, maar wanneer dat lukt, levert het je een hoop potentiële bezoekers op.

Niet enkel de algemene inhoud van de keywords, maar ook het belang van de SEO-tool zorgt voor veel concurrentie in zoekmachines. SEO is geen onbekend fenomeen meer in deze digitale tijden en bijna elke onderneming maakt er gebruik van om goed te scoren op zoekmachines zoals Google of Bing. Dat maakt het allemaal nog extra lastig om bovenaan de zoekresultaten te kunnen staan.

Long tail keywords

Long tail keywords hebben een veel specifiekere inhoud. Denk hierbij bijvoorbeeld aan ‘evenementen D’Line Marketing Tielt’ en ‘website optimaliseren met conversieoptimalisatie’. Dergelijke trefwoorden worden minder vaak gebruikt, omdat ze specifieker zijn.

Nochtans is het eenvoudiger om hoog te ranken voor long tail keywords. De concurrentie is een stuk kleiner, want er wordt meer gefocust op een niche.

Hoewel deze soort keywordsminder bezoekers naar je website oplevert, is zo’n zoekopdracht zeker relevant. Het type bezoekers dat je ermee aantrekt, heeft immers een grotere kans op converteren (lees: een specifieke actie op je website uitvoeren, zoals doorverwezen worden naar contactgegevens of webshop)

Wat is dan een trefwoordenonderzoek?

Denk aan de keywords waarop je gevonden wil worden. Misschien nog belangrijker is dat je onderzoekt waar je doelgroep naar op zoek is. Welke trefwoorden gebruiken zij wanneer ze op zoek zijn naar diensten die jouw website bevat, en dus kunnen uitkomen op jouw website?

Een trefwoordenonderzoek (KWR) is dus de eerste stap in de uitvoering van je SEO-strategie. Je voert altijd eerst een KWR uit voor je aan de slag gaat met de uiteindelijke websiteoptimalisatie en contentcreatie.

Met een trefwoordenonderzoek inventariseer je alle trefwoorden waarop jouw doelgroep kan zoeken en waarop  je gevonden wil worden. Je vertrekt steeds vanuit de vragen van de gebruiker en beantwoordt vervolgens die vragen met jouw trefwoorden.

Je startpunt is dus met andere woorden de zoekintentie van jouw doelgroepgebruiker.

En intenties van gebruikers kunnen grondig verschillen. De zoekintentie van een marketeer die SEO wil toepassen gaat bijvoorbeeld verder dan deze van een (beginnende) ondernemer die de begrippen van zoekmachineoptimalisatie wil ontdekken.

Iemand die algemene zoekopdrachten ingeeft, bevindt zich vaak in de oriëntatiefase en krijgt een hele hoop verschillende resultaten te zien. Iemand die daarentegen gedetailleerde termen of omschrijvingen intypt, gaat specifiek op zoek naar een concrete nood of behoefte. Die laatste categorie gebruikers komt wel minder vaak voor, waardoor zulke concrete zoekresultaten in Google vaak minder groot zijn en minder websites dergelijke zoekopdrachten kunnen beantwoorden.

Ok met de theorie. Maar wat met de praktijk?

Bij D’Line pakken wij ons trefwoordenonderzoek net dat tikkeltje anders aan. We vertrekken vanuit het standpunt dat we niet optimaliseren voor een zoekmachine, maar voor de mensen die de zoekmachine gaan gebruiken. We denken dus na over vragen, problemen en behoeften van onze doelgroep. Woorden zoeken we op  met onze keywords tool, die aantoont hoeveel keer deze  woorden worden gezocht. We verzamelen kortom eerst alle data om vervolgens de zoekintentie van de gebruiker te kunnen beantwoorden. Vraag en aanbod. Het zoeken en analyseren van de vragen, problemen en behoeftes die de doelgroep heeft en vervolgens deze behoeften koppelen aanjouw content. We zetten kwantiteit om in kwaliteit.

Klaar om jouw website de digitale ruimte in te sturen en hoog op online rankings te scoren?

Wil je serieus aan de slag met SEO? Neem vrijblijvend contact op voor een kennismakingsgesprek en wij zorgen samen met jouw onderneming voor een geslaagde, digitale lancering.