Het integreren van social media kanalen: essentieel voor je online marketingstrategie

Het integreren van social media kanalen: essentieel voor je online marketingstrategie

Het beheer van social media kanalen is essentieel voor een succesvolle digitale marketingstrategie. Creëer een online community die oprechte interesse heeft in jouw bedrijf, via een consistente online aanwezigheid en een bijpassende huisstijl. Hoe en wat precies? Ons nieuwste blogartikel helpt je wegwijs.

Integreren-van-social-media-kanelen

Social media kanalen ontwikkelen zich continu en het is belangrijk om telkens kort op de bal te spelen. Dagelijks komen er nieuwe features, uitgebreide mogelijkheden en meer trends bij. Het besef bij bedrijven om social media te integreren in hun onderneming is er zeker, maar vaak weten ze niet hoe ze hier het best mee omgaan.

Ondernemers staan vaak te weinig stil bij de concrete mogelijkheden van social media en de kansen die ze kunnen bieden. Facebook is al langere tijd één van de belangrijkste spelers, en ja, het blijft interessant om actief in te zetten op dergelijke social media kanalen. Stel jij je de vraag waarom je op die kanalen aanwezig bent?

social-media-een-belangrijke-rol-voor-je-bedrijf

Social media zullen altijd een belangrijke rol spelen voor je bedrijf. Investeren is dus een duurzame keuze.

Investeren in social media is een duurzame keuze. De kans is onwaarschijnlijk dat jouw bedrijf volgend jaar niet meer op social media zal zitten omdat er geen online doelgroep meer te vinden is. Mensen zijn vaak online, en die digitale evolutie lijkt niet snel te stoppen. En de kans dat er een nieuw socialmediaplatform in een mum van tijd de digitale ruimte zal veranderen, is ook heel miniem.

Daarvoor zijn platformen zoals Facebook, Instagram en LinkedIn té sterk ingeburgerd in de huidige maatschappij.

Wat doen social media nu precies voor jouw bedrijf? Eerst en vooral connecteer je jezelf met je (huidige en potentiële) klanten. Er is een snel en direct contact, en dat contact kan je ook eenvoudig onderhouden.

Het is belangrijk om actief in te spelen op de behoeftes, wensen en klachten van klanten. Het inrichten en opstellen van jouw social media kanalen kan je het best vergelijken met het inrichten van een fysiek winkelpand. Je moet nadenken over de stijl (visueel en inhoudelijk) die je wil neerzetten, bepalen wat je wil bereiken bij de vooropgestelde doelgroep en vooral de tijd nemen om hier in te investeren.

online-imago-is-belangrijk-voor-een-concequente-huisstijl

Online imago is belangrijker dan ooit. Zorg voor een consequente huisstijl.

Dat zoveel mensen gebruik maken van social media, heeft veel te maken met hun praktisch gebruik als zoekinstrument. Je wilt de openingsuren of contactgegevens van een bepaald merk of bedrijf weten? Zoek de merknaam in de zoekbalk op Facebook en je vindt die meteen terug. Of je hebt een concrete vraag? Stel ze via Messenger en in een mum van tijd krijg je een antwoord.

Daarom is het van ontzettend belang dat alle informatie correct aangevuld is op alle kanalen, maar dat je ook een consequente toon aanhoudt in je communicatie en dat je vooral authenticiteit uitstraalt. Want als we zeggen dat een groot deel van je doelpubliek bij je koopt omdat je “een toffe Instagram feed” hebt, overdrijven we geen seconde.

 

Adverteren via social media: de mogelijkheden zijn groot. Een externe partner kan vaak de oplossing bieden.

Hoewel door de GDPR (General Data Protection Regulation) de vrijheid aan data ietwat beperkt is, liggen er nog heel wat opportuniteiten voor het rapen. Het gebruik van Facebook Pixel, het crëeren van look-a-like profielen zoals je klant voor de targets van je advertentie, het hanteren van steeds concretere demografische gegevens… qua advertentiemogelijkheden op Facebook blijft het aanbod nog steeds enorm. Ook bij Instagram zien we dat er meer en meer data en analytics vrijkomen, waardoor we in 2019 nog relevanter te werk kunnen gaan. De dag van vandaag bestaan er bitter weinig marketingmogelijkheden waarbij je zoveel bekendheid en resultaat kan halen op een korte termijn. En online adverteren blijft in een constante evolutie, waardoor functionaliteiten op social media zullen blijven toenemen.

Toch moeten we een kleine kanttekening plaatsen bij die voortdurende technologische vooruitgang. In 2019 zullen heel wat bedrijven de nieuwste updates niet meer kunnen bijhouden omdat ze simpelweg te snel op elkaar volgen. Daarom wordt het inschakelen van een externe partner een steeds logischere keuze. Brainstormen over mogelijke creatieve ideeën kan iedereen, alleen zorgt het concreet uitvoeren ervan vaak voor praktische problemen.

consistentie-content-interactie-succes-factoren

Essentiële factoren voor een succesvol socialmediagebruik: consistentie, content en interactie.

Wat kan je naast adverteren nog concreet doen voor je social media kanalen? Drie sleutelwoorden voor een digitaal succesverhaal zijn hier van belang: consistentie, content en interactie.

Consistentie

Met consistentie wordt bedoeld dat er standaard iets in een bepaalde periode verschijnt op jouw kanaal. Deze doelstelling kan jezelf bepalen, maar zorg ervoor dat je toch zeker 1 keer per week of anderhalve week post. Hoe je dit concreet wil indelen, kan je volledig zelf beslissen. Zolang er maar regelmatig én structureel iets geplaatst wordt, zodat jouw volger weet dat je er nog bent. Als jouw logo ergens voorbijkomt, onthoudt elk brein hier een stukje van, en naarmate het logo vaker verschijnt, zal de consument jouw merk uiteindelijk (h)erkennen.

Content

Weet wat je wil aanbieden en doe dat in de stijl van jouw bedrijf. Zorg voor een geslaagde visuele en tekstuele inhoud. Het is belangrijk dat je social media niet gebruikt als platform om puur je diensten aan te prijzen, maar om te laten zien dat je kennis van zaken hebt. Jouw onderneming is de beste in haar categorie, en laat dat ook zo blijken aan je doelgroep. Je moet potentiële klanten het gevoel geven dat ze bij jou aan het juiste adres zijn.

Interactie

Persoonlijke interactie met de klant is een must. Als de klant een vraag heeft, probeer hier dan via je social kanalen op te reageren. Hierdoor geef je de indruk dat je met de klant meedenkt en luistert naar zijn behoeftes. Het noemt niet voor niets ‘social’ media: don’t get social, be social!

Plan je tijd goed in. Je social media beheren vraagt de nodige aandacht.

Het bijhouden van social media kan veel tijd opslokken. Wees hiervan bewust en denk goed na hoe jij je kanalen gaat aanpakken. Iets dat we steeds vaker te horen krijgen van verschillende bedrijven is dat ze onvoldoende tijd hebben om hun social media goed te beheren. Misschien herken je je als ondernemer ook hier in: “We snappen de meerwaarde van social media, maar kunnen het er niet bij nemen”. Begrijp je dan echt de meerwaarde? Social media inplannen in de dagelijkse werking van een bedrijf, is een must. Een gebrek aan planning en een doordachte strategie kan al het harde werk binnen je social media kanalen ten onder brengen, wat een enorme zonde zou zijn.

Zet je social correct in en je bouwt een interactieve online community op. Je zal merken dat de naamsbekendheid van jouw bedrijf ferm zal toenemen. Succes! Toch liever nood aan concrete hulp van onze social media expert? Laat het ons vooral weten!